ورزش و فعالیت در سی اف

ورزش و فعالیت در بیماران سی اف امری حیاتی می باشد، دو دلیل مهم این امر عبارتند از:
١. ورزش به خارج نمودن خلط از ریه کمک می کند.
٢. ورزش عملکرد ریه را بهبود میبخشد.

برخی دیگر از اثرات مثبت ورزش شامل: قوی کردن استخوان ها، جلوگیری از بیماری های قلبی و دیابت و تاثیر مثبت روی روحیه و روابط اجتماعی می باشد. در نظر داشته باشید که بدن ما برای حرکت آفریده شده و بی حرکتی در تضاد با سیر طبیعی تکامل بدن شما است و منجر به ناتوانی و بیماری می گردد. حتی اگر در بیمارستان بستری هستید سعی کنید فعالیت های ورزشی خود را ادامه دهید.

ورزش در سی اف

 

چگونه می توان یک برنامه ورزشی مناسبی داشت؟

این امر باید با همکاری تیم سی اف شما صورت گیرد؛ برنامه ورزشی باید طوری باشد که تاثیر مثبتی روی شیوه زندگی بگذارد و همچنین فرد از آن لذت ببرد. فیزیوتراپیست می تواند در ارتباط با روش های حفظ نیروی عضلانی و ساختار بدنی شما، راهنمایی و کمک کند و همچنین شما را با تکنیک های پاکسازی راه های هوایی آشنا نماید. سعی کنید تغییراتی در برنامه روزمره خود در جهت افزایش فعالیت بوجود آورید، از پله به جای آسانسور استفاده کنید، ماشین خود را جایی دورتر از مقصد پارک کنید تا مجبور شوید بقیه مسیر را پیاده بروید، قدم زدن و …

ورزش در بزرگسالان

بزرگسالان روزانه ۲۱ دقیقه ورزش کنند. اگر بمدت ۱۰ تا ۱۱ دقیقه روزی دو بار پیاده روی کنید به هدف خود رسیده اید. لازم نیست ورزش سنگین مثل دو ماراتون انجام دهید و یا در مسابقات ورزشی شرکت کنید. لازم است فقط ورزش کنید ترجیحا ورزش هوازی همانند پیاده روی، دو، دوچرخه سواری، شنا و فوتبال انجام دهید. شما می توانید ورزش های مقاومتی همانند بالا بردن وزنه هفته ای دو بار نیز انجام دهید. با افزایش بهبودی خود می توانید به مدت و شدت ورزش خود بیفزائید.

ورزش در کودکان

لازم است کودکان ۳ تا ۵ ساله روزانه حداقل ۶۰ دقیقه ورزش متوسط تا شدید انجام دهند. ورزش هایی از قبیل دویدن، پریدن و بازی با توپ مفید است. لازم نیست ۶۰ دقیقه پشت سر هم ورزش کنند ولی همین اندازه که کودک را به نفس نفس بیاندازد بسیار ایده آل است ورزش همراه با خانواده ایجاد انگیزه می کند. کودکان دبستانی نرمش های کششی نیز انجام دهند. در نوجوانان می توان هفته ای دوبار بدن سازی یا ورزش های مقاومتی همانند بلند کردن وزنه نیز انجام دهند.

چند توصیه مهم دو بیمار مبتلا به سی اف:

برایان، دوچرخه سوار سی افی ۴٠ ساله، نکاتی را در ارتباط با ورزش بیان می کند:
١. روزانه با خود عهد ببندید که فعالیت منظم ورزشی داشته باشید، به دنبال انگیزه ای که ممکن است هیچگاه بوجود نیاید، برای شروع ورزش نباشید.
٢. اهداف بلند مدت والبته روزانه برای خود داشته باشید.
٣. زمان کافی برای گرم کردن بدن، قبل از ورزش در نظر بگیرید.
۴. سرفه را به عنوان یک نکته مثبت تلقی کنید.
۵. حد و مرز شخصی خود را معین کنید.
۶. زمان کافی برای استراحت در نظر بگیرید.

جاش، یک فرد مبتلا به سی اف، زمانی که به دنیا آمد تنها ١٠٪‏ شانس زنده ماندن داشت. وی برای حمایت از بیماران سی اف چالشی برای خود در نظر گرفته است و تصمیم دارد ٢۴ ساعت بدون وقفه ورزش کند. او اکنون بسیار سخت تمرین می کند و در نظر دارد چالش خود را در ماه جولای کمی قبل از تولد ٣٠ سالگی اش انجام دهد.

نکاتی از جاش که ممکن است به شما انگیزه بدهد:

١. کنترل زندگی خود را بدست بگیرید و اگر دیگران می گویند شما قادر به انجام کاری نیستید تمام تلاشتان را به کار بگیرید تا به آنان بر عکس آن را نشان دهید. به خودتان اعتماد داشته باشید اگر حتی دیگران شما را دست کم می گیرند.
٢. شما تنها توسط حصارهایی که دور خود میسازید محدود میشوید.
٣. مغز شما توانایی’ آری گفتن’ را دارد وقتی بدنتان ‘نه ‘میگوید.



دیدگاهتان را بنویسید