مسافرت با بیماران سی اف

بیماران سی اف

 

سفر با سی اف

سی اف باعث نمی شود که شما از رفتن به سفر برای دیدن دنیا یا دوستان منع شوید.فراهم کردن مقدمات همراه با برنامه از سلامتی شما موقع سفر مراقبت می کند.

آماده سازی برای سفر

علاوه بر سردرد رایج در سفر، افراد سی اف می بایست دیگر موارد مرتبط با سلامتیشان را در نظر بگیرند. اینجا نکاتی در خصوص آماده سازی برای سفر ارائه می کنیم تا از سفر لذت بیشتری ببرید. اولین قدم این است که تیم مراقبت سی اف برای شما برنامه ریزی کند تا مشکلات شما کمتر شود. از مراقبت های لازم برای محل مسافرت آگاهی پیدا کنید. از حق و حقوق مسافرت هواییتان آگاهی داشته باشید. همه امکانات سفر و حمل و نقل برای رسیدن به مقصد را بشناسید. هر شخصی نیاز دارد در بین سفر گاهی استراحت کند. در واقع گاهی مسافرت همراه خانواده یا دوستان را پزشکان پیشنهاد می دهند. اگر قصد سفر دارید توصیه می شود چند ماه قبل با تیم سی اف صحبت کنید. تیم سی اف می تواند آزمایش های لازم یا درمان های ضروری را قبل از سفر برای شما انجام دهد. با بررسی ها تیم پزشکی می گوید که سفر برای شما مناسب است یا خیر به خصوص اگر سفر هوایی دارید. بیشتر افراد سی اف بدون هیچ مشکلی می توانند سفر هوایی داشته باشند. بعض افراد نیاز به کپسول اکسیژن دارند و بعضی هم اصلا نمی توانند سفر هوایی داشته باشند، چرا که در ارتفاع بالا فشار هوا و اکسیژن نسبت به سطح زمین کمتر می شود و شرایط برای بیمار سخت می شود. اگر فکر می کنید سفر شما شامل چند مرحله پرواز است، تیم مراقبت بررسی می کند که ایا تحمل این سفر را دارید یا خیر. اگرتست شما نشان دهد که سطح اکسیژن خون شما می تواند تحت تاثیر قرار گیرد ممکن است که در سفر نیاز به اکسیژن داشته باشید.

انتخاب مفید

دنیای بزرگی است و مکان های بسیاری برای دیدن وجود دارد. بنابراین بعضی از مکان ها به علت نداشتن امکانات لازم برای افراد سی اف مناسب انتخاب سفر نیستند. قبل از تهیه بلیط بهتر است تیم مراقبت را در خصوص مقصد سفرتان آگاه کنید. اگر قصد مسافرت بین المللی داشته باشید در نظر داشته باشید مقصدی را انتخاب کنید که مرکز مراقبت سی اف داشته باشد تا در صورت نیاز بتوانید مراقبت های لازم با کیفیت بالا دریافت کنید. مراکز سی اف را از سازمان سی اف ان کشور درخواست کنید. می توانید لیستی از مراکز سی اف دنیا را تهیه کنید. مراکز جامع مراقبت سی اف در سراسر اروپا، ترکیه، استرالیا، نیوزلند و بعضی از نقاط آسیا وجود دارد. امکان سفر به کشورهای غیر اروپایی، مدیترانه، امریکای جنوبی، جزایر کارایب یا هند، اقیانوس آرام نیز وجود دارد. اما این کشورها نیاز به برنامه ریزی بیشتر و اضافه دارند. هر چند لیستی از کشورها که افراد سی اف از رفتن به آن جا منع می شوند وجود ندارد اما آگاه باشید که رفتن به بعضی از کشورها برای سلامتی شما خطر دارد. اگر نگران سلامتیتان هستید حتما با تیم سی افتان صحبت کنید.

فعالیت هایی که برای افراد سی اف خطر آفرین است

افراد سی اف می توانند از بسیاری از فعالیت ها که افراد عادی انجام می دهند لذت ببرنند اما بعضی از فعالیت ها خطر بیشتری برای افراد سی اف دارند و باید ملاحظاتی را در نظر بگیرند. می توانید با تیم مراقبت سی اف در خصوص فعالیت هایی که برای شما خطر دارد صحبت کنید. نمونه هایی از این قبیل فعالیت ها که ممکن است خطر آفرین باشد عبارتند از:
– پریدن: تغییر فشار در ریه ها در طی پرش می تواند باعث نوموتروکس شود (وقتی که هوا وارد فضای بین شش ها و دیواره سینه می شود) .نوموتروکسی می تواند با نفس کشیدن تداخل ایجاد کند.
– شیرجه زدن در آب: تغییرات فشار در ریه ها هنگام شیرجه زدن نیز می تواند باعث پارگی ریه و تخریب ریه ها شود.
– جکوزی و حمام آب داغ: باکتری خطرناکی بنام سودوموناس در آب گرم جکوزی و حمام آب گرم وجود دارد. باکتری سودوموناس می تواند باعث عفونت های جدی دستگاه تنفس در افراد سی اف شود.

مسافرت در بیماران سی اف

برای افراد سی اف که می خواهند به خارج از کشور سفر کنند نیز باید مقدمات سفر را آماده کنند. مهم است که با تیم مراقبتتان صحبت کنید تا اقدامات لازم از قبیل واکسیناسیون، همرا داشتن دارو و غیره را انجام دهند. علاوه بر اطلاعات لازم جوانب متعدد پزشکی در طول سفر، تیم مراقبت شما باید قادر باشد اطلاعاتی در خصوص مراکز مراقبت محلی که به برنامه سفرتان کمک میکند، ارائه دهند. برای سفر به خارج می توانید مکان مورد نظر را انتخاب کنید و با مرکز مراقبت انجا ارتباط بگیرید تا آن ها شما را در مورد خدماتی که به سفرهای بین المللی می دهند آگاه شوید.

اسناد پزشکی در سفر

اسناد پزشکی می توانند سفر شما را راحت تر کنند. اگر به مراقبت پزشکی در طول سفر نیاز دارید می توانید از اسناد پزشکیتان پرینت داشته باشید و در صورت لزوم توصیه های پزشکتان را نیز همراه داشته باشید.
– خلاصه پرونده سلامت: خلاصه پرونده سلامت که مهر و امضا دکترتان را داشته باشد.این پرونده می تواند شامل، نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، اطلاعات مراجعات شما به مرکز سی اف، توضیح مختصری از سی اف و وضعیت سلامتی شما، الرژی، لیست داروها و میزان مصرف آن ها.
– سند مربوط به اکسیژن: قبل از پرواز با ایرلاینتان برای تهیه کپسول اکسیژن هماهنگ کنید.
– مدارک شناسایی: اگر سفر بین المللی دارید مدارک شما باید مهر و امضا دکتر را داشته باشند. این سند نشان می دهد که چرا نیاز به این همه دارو و تجهیزات پزشکی دارید و هنگام بازدید راحت تراز گیت ها عبور می کنید.

سفر با داروها

داروها را در بسته های اصلی آن ها با برچسب واضح قرار دهید. دارو به مقدار کافی همراه داشته باشید تا در مواقع تاخیر سفر یا گم شدن و یا دزدیده شدن دارو داشته باشید. حتی ممکن است نسخه ای از داروها داشته باشید که در صورت نیاز بتوانید دارو تهیه کنید. اگر داروخانه به دلایلی همه داروها را ندارد می توانید درخواست تعداد کمتری کنید. اگر سفر بین المللی دارید ممکن است نسخه شما اعتبار نداشته باشد. قبل از سفر توصیه می شود به سفارت کشور مورد نظر بروید و در خصوص چگونگی تهیه دارو و دیگر موارد سوال کنید. داروها را با توجه به شرایط نگهداریشان در جای مناسب نگهداری کنید. اگر به سرنگ نیاز دارید از دکتر بخواهید که یادداشتی برایتان بنویسد و ضرورت همراه داشتن سرنگ را توضیح دهد. اگر داروهایتان باید جای خنک باشند از قبل با هتل محل اقامت درخواست یخچال کنید. در سفرهای هوایی توجه داشته باشید که هواپیما ها یخچال ندارند و باید داروها را در بسته های همراه با یخ قرار دهید.

سفر با تجهیزات پزشکی

ممکن است در سفر به وسایلی مثل جلیقه لرزشی، نبولایزر، اکسیژن قابل حمل، کانستریتور، پمپ انسولین ودیگر وسایل نیاز داشته باشید. موقع بسته بندی وسایل توجه کنید هر چه لازم دارید همراه داشته باشید. علاوه بر این دستورالعمل استفاده از آن ها را نیز همراه داشته باشید که در صورت لزوم از آن ها استفاده کنید. اگر با اکسیژن قابل حمل سفر می کنید حداقل ۴۸ ساعت قبل از پرواز ایرلاینتان را در جریان بگذارید. فرم توصیه پزشک را نیز همراه داشته باشید. گاهی نوع تکنیک های پاکسازی راه های هوایی که در منزل استفاده می کنید برای سفر مناسب نیستند. بعنوان مثال شاید جلیقه برای سفر خیلی سنگین باشد یا شخصی که شمارا فیزیوترپی می کند نمی تواند همراهتان باشد در این صورت با تیم سی اف صحبت کنید تا جایگزینی به شما معرفی کنند. اگر در پرواز نیاز به استفاده از وسایل دارید حداقل ۵۰ درصد شارژباطری داشته باشید چرا که بیشتر هواپیما ها جایی برا ی شارژ ندارند. اگر به کشور دیگری سفر می کنید مطمئن شوید که دستگاه شما ولتاژ درست ان کشور را دارد ,چون کشورهای مختلف برق را با ولتاژ های متفاوت استفاده می کنند.

کمک در حین پرواز

اگر در حین سفر به کمک نیاز داشتید بدانید که قبل، در طول و بعد از پرواز کمک در دسترس می باشد. می توانید درخواست ویلچر رایگان موقع تهیه بلیط یا وقتی به فرودگاه رسیدید، داشته باشید. کارکنان ایرلاین شما را هنگام سوارشدن به هواپیما کمک می کنند بخصوص برای بار شما که وسایل پزشکی دارید بسیار مفید است. شما می توانید درخواست کنید قبل ازسوارشدن مسافران سوار هواپیما شوید اگر به زمان بیشتری برای مستقر شدن روی صندلی نیاز دارید.

سوال هایی که از تیم مراقبت سی اف می پرسیم:

شما تا کنون سوالات متعددی از تیم مراقبت سی اف تان در خصوص سی اف و مدیریت آن در موقعیت های مختلف پرسیده اید. سوالات زیر می تواند در خصوص برنامه ریزی سفر با تیم سی اف مطرح شوند:
ایا به واکسیناسیون خاصی قبل از سفر نیاز دارم؟
ایا داروی خاصی قبل از سفر نیاز دارم؟
ایا منطقه یا اب و هوایی هست که باید از انجا داوری کنم؟
فعالیتی هست که نباید انجام دهم؟
ایا می توانم سفر هوایی داشته باشم؟
ایا به اکسیژن نیاز دارم؟
ایا مقدمات خاصی وجود دارد که با ایرلاین,قطار و دیگر وسایل حمل و نقل برای سفر هماهنک کنم؟
ایا می توانید نامه ای بنویسید که شامل تشخیص بیماری,داروها,تجهیزات و شرایط من برای سفر باشد.
ایا نیاز به نبولایز یا اکسیژن دارم که با ولتاژبرق کشور مورد نظر هماهنگ باشد؟
با چه کسی باید تماس بگیرم اگر در مسافرت مشکل پزشکی پیش امد؟
تفاوت زمانی مناطق چگونه بر زمان دریافت داروها تاثیر دارند؟
چه داروهای دیگری غیر از داروهای معمول سی اف همراه داشته باشم؟
اگر در طول سفر مریض شدم چه کاری انجام دهم؟
ایا مرکز سی اف محلی را می شناسید برای شرایط اضطرار؟
اگر موقع برگشت از سفر مریض شدم چه کاری انجام دهم؟

نکته های زمان تابستان

ماه های تابستان افراد سی اف باید نکاتی را مورد توجه قرار دهند:
نوشیدن مایعات برای افراد سی اف همیشه ضروری است.اما در تابستان و روزهای گرم و مرطوب اهمیت بیشتری دارد.
منتظر نباشید تا احساس تشنگی کنید.شما باید حداقل۲ لیتر در روز اب بنوشید.
نوشیدنیهای کافئین دار مثل چای سرد,داغ,قهوه و غیره جز ان ۲ لیترمایعات مورد نیاز بدن نیستند.
یکی از راههایی که می توانید بدانید اب به اندازه کافی نوشیده اید ,چک کردن رنگ ادرار است,اگر زرد تیره بود یعنی به اب بیشتری نیاز دارید.
قبل از ورزش ,حین و بعد از ان اب بنوشید.
اگر در هوای گرم ورزش می کنید نیاز به مقدار بیشتری از حد معمول اب نیاز دارید.توصیه می شود هر ۲۰ یا ۳۰ دقیقه ۱۵۰ تا ۳۰۰ سی سی اب بنوشید.
کودکان به اب بیشتری نیاز دارند.بچه های سریعتر از نوجوانان اب بدنشان را از دست می دهند, پس مراقب اب بدنشان باشید.از تیم مراقبت سی اف در خصوص مکمل های مورد نیاز در ماه های تابستان سوال کنید.

نمک

افراد سی اف هنگام ورزش و عرق کردن نمک بیشتری را از دست می دهند.در ماه های تابستان و در طی ورزش افراد سی اف با عرق کردن زیاد در معرض خطر هایپوناتریک(پایین امدن سطح سدیم خون) می باشند. علائم هایپوناتریک را بشناسید:علائم کم شدن سطح سدیم شامل احساس تهوع,استفراغ,سردرد,ضعف عضلات و انقباض ماهیچه ای است.توجه به میزان نمک مهم است.
برای اضافه کردن نمک به رژیم غذاییتان می توانید از قرص نمک نیز استفاده کنید.از اسنک های نمکی استفاده کنید.اگر در حال ورزش کردن هستید ۸/۱ قاشق غذاخوری نمک به ۳۰۰ سی سی مایعات اضافه کنید. میزان بالای نمک می تواند به نوشیدن مایعات کمک کند.شاید بپرسید چگونه؟نمک زیادی به مغز می گوید که شما تشنه اید و اب بیشتری نیاز دارید.اگر سطح نمک شما کم باشد ممکن است دی هایدریت شوید.

داروها

بعضی از داروها نیاز دارند که در یخچال نگهداری شوند و بعضی دیگر دمای اتاق مناسب است.اگر شرایط نگهداری را نمیدانید از دکتر داروساز بپرسید.وقتی بیرون می روید داروهایتان را خنک نگهدارید. آنزیم ها نیاز دارند در دمای اتاق حدود ۳۰-۱۵ درجه سانتیگراد نگهداری شوند.این بدان معنی است که نباید انهارا در ماشین یا در معرض نورمستقیم قرارداد که در این صورت اثر انها کمتر خواهد شد. از تابستان لذت ببرید اما به میزان مایعات ,نمک و نگهداری صحیح داروها نیز توجه کنید.